
Corona inzetten voor visieontwikkeling
Even een kort telefoontje met een vakgenoot. Of ik mee wil doen aan de thema bijeenkomst over het binden van stakeholders in Coronatijd? Ook stond mijn naam op een lijstje om te praten over bedrijf...
Even een kort telefoontje met een vakgenoot. Of ik mee wil doen aan de thema bijeenkomst over het binden van stakeholders in Coronatijd? Ook stond mijn naam op een lijstje om te praten over bedrijfsopstellingen. Want daar is ook interesse naar. Altijd leuk, maar ik merk dat ik niet graag meer meewerk aan het doen van een kunstje of het bespreken van een techniek. Want ik ben ervan overtuigd dat ons vakgebied zo in de spiegeltjes en kraaltjes blijft zitten. Ik sta voor een goede analyse en een onderbouwd advies. Dus ik doe alleen mee als ook daar ruimte voor is.
Deze tijd is een keiharde spiegel
Terwijl we zo aan de praat waren, realiseerde ik mij hoe erg ik het sparren over deze tijd mis met mijn grote vriend Gerald Morssinkhof. En alleen al aan hem denken, maakte dat ik deze tekst kon schrijven. Goh Gerald de meeste vragen die ik krijg, gaan over verbinding. Mensen missen de informele gesprekken om zo te weten wat er speelt. Een keiharde spiegel voor adviseurs die niet meer worden gezocht en gevonden. Adviseurs die opdracht na opdracht krijgen om zaken uit te voeren en helemaal niet meer worden gevraagd om mee te denken. Ze verzanden letterlijk in de hoeveelheid en voelen zich ondergewaardeerd. De vele adviseurs die zich het snot voor de ogen werken om alle Coronamaatregelen uitgelegd te krijgen en keer op keer horen dat het niet goed is. Wat een tijd.
Verbind en werk aan de toekomst
Allemaal zoeken we verbindingen en zingeving. De vanzelfsprekendheid is weg. Lang leve de kansen om jezelf en je vak opnieuw uit te vinden. En dit kun je juist doen om de verbinding te zoeken met collega’s in jouw organisatie. Luister naar de verhalen en stel vragen over het heden en de toekomst. Hoe zouden zij in het nieuwe normaal graag willen werken. Wat heeft deze leerzame tijd ze gebracht. Stel een mooie lijst met vragen op en vraag iedere gesprekspartner om ook één vraag te bedenken en er één te verwijderen. Publiceer je verhalen en ontwikkel met je communicatiecollega’s een visie op de toekomst. Laat zien dat je staat voor verbinding, zingeving en toekomst. En als het mogelijk is, spreek af in de buitenlucht en wandel samen een uur. Als je denkt dat je daar geen tijd voor kunt maken, stel je zelf dan de vraag: wie of wat heeft de regie in mijn leven? Wat brengt mij dit? En wat zou het mij brengen als ik er wel mee aan de slag ga?
Wees zelf de toekomst.